De geschiedenis van Puente Nuevo, Ronda Andalusië

De geschiedenis van Puente Nuevo, Ronda Andalusië

augustus 20, 2018 Uit Door easySpanje

Geschiedenis van de Puente Nuevo – Ronda

In 1542, de tijd waarin de marktdistricten van Ronda zich vormden, vroegen de burgers van Ronda om een ​​nieuwe brug die La Ciudad rechtstreeks zou verbinden met het hoogste punt aan de overkant van de kloof, een gebied dat lang en vlak, en ideaal voor de uitbreiding van Ronda die al druk was geworden.

Pas in de gouden jaren van Ronda in de 17e eeuw werd eindelijk toestemming verleend om de rio Guadalevin te overspannen met een nieuwe brug die meer verkeer kon vervoeren en een directere route tussen El Mercadillo en La Ciudad kon zijn dan de oudere en meer omslachtige weg door Padre Jezus. In 1734 werd de eerste poging om de kloof op deze hoogte te overspannen voltooid door de architecten Jose Garcia en Juan Camacho met behulp van een ontwerp met één boog.

Hun brug was snel gebouwd en onvoldoende sterk genoeg om de drukte van het verkeer te weerstaan, en in 1741 stortte de hele brug in, die 50 zielen meenam naar hun dood in de kloof beneden.

Puente Nuevo – Ronda

De huidige brug is 98 meter van de basis naar de top en werd gebouwd van 1759 tot 1793, in totaal 34 jaar, en reikt 66 meter van links naar rechts. Het oorspronkelijke ontwerp werd getekend door Domingo Lois de Monteagudo, een architect van grote bekendheid, en men gelooft dat het onderste derde deel van de brug onder zijn leiding werd gebouwd, hoewel hij in 1778 niet langer betrokken was bij het project.

Tegen 1785 was het werk aan de brug tot stilstand gekomen en riep de beheerder van Ronda, Pascual Ruiz, de expertise van een van de toparchitecten van Andalusië, José Martin de Aldehuela, op om de brug te voltooien. Zijn opmerkelijke ontwerp bouwde op de basis van Lois de Monteagudo, waardoor de brug een kunstwerk werd dat sindsdien de meest gefotografeerde brug van Spanje is geworden, en een van haar meest gefotografeerde iconen.

Het gerucht doet vermoeden dat Martin de Aldehuela zelfmoord pleegde vanaf dezezelfde brug, hoewel hij in feite een lang en gelukkig leven leidde dat vele jaren later in Malaga in 1802 stierf. Het gerucht kwam na suggesties in zijn tijd dat een tweede, en misschien mooiere, brug, nodig zou zijn, en dat hij sprong uit de brug in wanhoop.

Ondanks dat hij een architect was met een grote reputatie in Malaga, werd de Puente Nuevo – Ronda zelfs in die tijd beschouwd als de bekroning van de carrière van Martin de Aldehuela. Gelukkig was het gerucht precies dat, en tot op heden is er geen tweede brug nodig geweest, dus het is veilig om te zeggen dat de erfenis van de architect is verzekerd.

De taak om de brug daadwerkelijk te bouwen vanuit de plannen van de architect viel op een Rondeño, Antonio Diáz Machuca, die uitvinder was van een systeem van katrollen en ander zwaar hijsgereedschap dat de grote stenen van de bodem van de kloof hees, waar ze waren uitgehouwen en gevormd, tot waar ze waren nodig op de brug.

Uitzicht op de stad Ronda in Andalusië

De eerste trap is gebouwd in drie fasen en vormt de fundering tegen de rots en de eerste boog, die op zijn beurt de basis vormt voor de hoofdboog die de brug tot een hoogte van 90 meter brengt. De laatste fase omvat de twee bovenste bogen en de centrale ruimte van ongeveer 60 vierkante meter die vandaag het interpretatiemuseum van de brug bevat, hoewel het meest beroemde gebruik was als gevangenis voor bandieten en gevaarlijke criminelen in de 19e eeuw, en dan voor politieke gevangenen tijdens de Spaanse burgeroorlog.

Een gruwelijk gerucht houdt vol tot op de dag van vandaag dat gevangenen uit de burgeroorlog tot hun dood werden geworpen vanaf de brug, en geschreven door Ernest Hemingway in de roman For Who The Bell Tolls, het is een geweldig verhaal verfraaid door een grote schrijver, misschien is het waar, misschien niet!


Bezoek de Puente Nuevo – Ronda